otoczenie ekonomiczne(rynek pracy,finansow) otoczenie technologiczne(metody tworzenia produktów,rozwoj nauki) otoczenie socjo-kulturowe-zwyczaje,nawyki, prawno-polityczne(oddzialywanie gospodarki i polityki na siebie)
analiza konkurencji
dzialania odnoszące się do badan nad konkurencja w celu poznania jej planów
rodzaje konkurencji
marki,branżowa,rodzajowa,uniwersalna
konkurencja marki
firmy oferujące tej samej grupie klientów podobne produkty o zblizonej cenie
konkurencja branżowa
wszystkie firmy produkujące te same wyroby lub taka sama kategorie wyrobów
konkurencja rodzajowa
firmy ktore oferuja wyroby zaspokajajace te same potrzeby
konkurencja uniwersalna
wszystkie firmy konkurujące o pieniądz tych samych klientów
Monopol
jedna firma ma wplyw na przebieg warunków rynkowych
oligopol
od dwoch do siedmiu firm tej samej branzy dzialajacych na rynku
o zbliżonym udziale na rynku
od 15 do 20 firm kazda tak silna ze sie utrzymuje przy konkurencji
uklad wolnej (pelnej) konkurencji
duza liczba firm niewielkim udziale na rynku ok.1-2% nie mających większego wplywu na ksztaltowanie cen rynkowych
quasi-monopolityczne
wielośc firm ale w poszczególnych obszarach rynku czy obszarach dzialalnosci firmy te sa monopolistami
(stopien substytucyjnosci) w amach marki produktu
firmy produkujace bardzo podobne produkty rozniace sie tylko nazwa tzw.strategia polki sklepowej
(stopien substytucyjnosci) w ramach kategorii produktu
szerszy zakres potrzeb np. klient chce kupic cos slodkiego i wybiera pomiedzy czekolada,batonem itd.
(stopien substytucyjnosci) w ramach formy
szerszy zakres np. slodycze vs inne produkty
(stopien substytucyjnosci) ogolna
w ramach ograniczonego budzetu konsumentów
(konkurencja sektorowa) bezposrednia
firmy ktore zaspokajają potrzeby w podobny sposob oferujac podobne produkty
(konkurencja sektorowa) ze strony substytutów
inne rodzajowo produkty mające zdolnosc zaspokojenia tych samych potrzeb
(konkurencja sektorowa) potencjalna
nwe wejscia czyli firmy ktorych nie ma dzis ale moga byc jutro
(konkurencja sektorowa) nabywcy oraz dostawcy
nabywcy oraz dostawcy
konkurencja sektorowa
Porter traktuje naszych klientów i dostawców jako uczestników rynku mających wpływ na konkurencje
rodzaj pozycjonowania produktu jednej firmy na tle konkurencyjnych marek
kryteria w metodzie BCG
dynaika wzrostu rynku wartosc powyzej 10% to wysokie, relatywnego udzialu na rynku - udzial na rynku zestawiony z udzialem najwiekszego konkurenta
grupa produktów ( 1 )
znaki zapytania - produkty w fazie wprowadzania na rynek o niepewnej przyszlosci
grupa produktów ( 2 )
produkty ktore zostaly zaakceptowane cechuje je szybki wzrost sprzedazy,sa najbardziej korzystne w krotkim czasie
grupa produktów ( 3 )
dojne krowy - stpa wrostu rynku wynosi mniej niz 10% udzialy w rynku ksztaltuja sie na wysokim poziomie najlepsze miejsce ktore przynosi firmie najwieksze zyski firma utrzymuje sie z takiego produktu caly czas
grupa produktów ( 4)
psy-jednostki biznesowe o niskich udzialach w rynku ktore dodatkowo rozwijaja sie w niewielkim stopniu , produkty nieporzadane ktore nalezy wyeliminowac
Macierz GE(general-electric)
mierzy sily konkurencji i atrakcyjnosci branży
Analiza GE kryteria
atrakcyjnosc rynku-pojemnosc rynku,dynamika,poziom satysfakcji, pozycje konkurencyjna ktora okreslaja: udzial na rynku,wzrost sprzedazy lojalnosc nabywcow
Konstrukcja macierzy GE
firma powinna dzialac w sektorach najabrdziej atrakcyjny i likwidowac produkty mniej atrakcyjne , przedsiębiorstwo powinno sie skupic na inwestowaniu w produkty o mocnej pozycji konkurencyjnej